IB (Uluslararası Bakalorya) Nedir?
Uluslararası Bakalorya Diploma Programı 1968 yılında İsviçre, Cenevre’de genç bireylere dünyanın karmaşıklığı ile daha iyi başa çıkmalarına yardımcı olmak ve onlara ihtiyaçları olan bilgi, beceri ve tutumları kazandırarak harekete geçmelerini sağlamak amacı ile tasarlanmış olan uluslararası bir eğitime erişimleri için kurulmuştur.
Uluslararası Bakalorya (IB), hem akademik mükemmelliği hem de kişisel gelişimi destekleyen bütüncül bir eğitim sunar. 3 ila 19 yaş arası öğrenciler için tasarlanan IB, sorgulamaya dayalı ve kavram odaklı bir yaklaşımla yaşam boyu öğrenmeyi destekler. Öğrenme ezberlemenin ötesine geçer; öğrenciler eleştirel düşünmeye, etik seçimler yapmaya ve öğrendiklerini gerçek dünya bağlamlarında uygulamaya teşvik edilir (Uluslararası Bakalorya).
IB eğitiminin merkezinde, sorgulayan, düşünen, iletişim kuran, bilgili ve ilkeli bireyler yetiştirmeyi amaçlayan Öğrenen Profili yer alır. IB öğrencileri, açık fikirli, ilgili, dengeli, risk alan ve yansıtıcı düşünceli olmayı, çeşitliliği kucaklamayı ve kültürlerarası anlayış göstermeyi hedefler (Uluslararası Bakalorya, IB Öğrenen Profili).
IB programları, uluslararası bilinci teşvik ederek öğrencileri ortak insanlığımızı kabul eden, şefkat ve saygıyla hareket eden küresel vatandaşlar olmaya hazırlar. Disiplinler arası ve çoklu disiplinler arası öğrenme yoluyla öğrenciler, karmaşık küresel sorunları keşfeder ve kavramsal anlayışlarını derinleştirir (Uluslararası Bakalorya, IB Eğitimi Nedir?).
IB DP (Uluslararası Bakalorya Diploma Programı) Nedir?
Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IB DP) öğrencilerini üniversite ve yüksek öğrenim için hazırlayan iddialı bir akademik müfredattır. Diploma Programı öğrencileri sadece sınavlara hazırlamaya değil aynı zamanda entelektüel, duygusal, fiziksel ve sosyal olarak geliştirmeye odaklanır. Program, uluslararası bilinç, vicdanlı olma ve kültürlerarası farklılıkları anlamayı da kapsamaktadır. DP mezunları, yüksek öğrenimleri için saygı duyulan, güvenilir ve dünyaca tanınan bir akademik hazırlığa sahip olurlar. Üniversiteler, DP öğrencilerini sıklıkla en iyi hazırlığa sahip olan öğrenciler olarak tanıtırlar.
Uluslararası Bakalorya Diploma Programı, 16-19 yaş arasındaki öğrencileri üniversite eğitimine hazırlayan iki yıllık bir programdır. Diploma Programı hayat boyu öğrenen ve problem çözen bireyler yetiştiren bütüncül bir yaklaşıma sahiptir. Program, öğrencileri üniversite çalışmalarında ve seçtikleri profesyonel alanda ihtiyaç duyacakları temel akademik becerilerle donatmak için tasarlanmıştır. Ek olarak bu program, anlamlı ve mutlu bir yaşam sürmek için gereken değerleri ve yaşam becerilerini geliştirmelerini de desteklemektedir.
IB DP ile ilgili daha detaylı bilgi için https://www.ibo.org sitesini ziyaret edebilirsiniz.
Dünya genelindeki üniversiteler ile ilgili daha detaylı bilgi için aşağıdaki bağlantı adresindeki internet sitesini ziyaret edebilirsiniz. https://www.ibo.org/university-admission/find-countries-and-universities-that-recognize-the-ib
Öğrenci özyönetimi, öğrenme yaklaşımları (ATL) ve öğretim yaklaşımlarına (ATT) güçlü bir vurgu yapan IB, öğrencilere sürekli değişen bir dünyada başarılı olmak için ihtiyaç duydukları becerileri kazandırır. Bilgi Kuramı (TOK), Yaratıcılık, Etkinlik, Hizmet (CAS) ve Bitirme Tezi (EE) gibi temel bileşenler, bağımsızlığı, yaratıcılığı ve çoğunlukla düşünmeyi (Uluslararası Bakalorya) daha da teşvik eder.
Özünde, IB eğitimi öğrencilere yalnızca akademik olarak başarılı olmaları için değil, aynı zamanda yerel ve küresel toplumların düşünceli, etik ve katılımcı üyeleri olarak büyümeleri için de ilham verir.
IB Diploma Programı (DP), 16-19 yaş arası öğrenciler için tasarlanmış, zorlayıcı, bütüncül ve dengeli bir eğitim programıdır. Son değerlendirmeleri içerir ve öğrencileri yalnızca üniversite düzeyinde akademik başarıya değil, aynı zamanda resmi eğitimin ötesinde anlamlı deneyimlere de hazırlamayı amaçlar. Müfredat, öğrencilerin bilişsel, duygusal, sosyal ve fiziksel refahını desteklemek için özenle yapılandırılmıştır. Diploma programı, dünyanın en iyi üniversiteleri (Uluslararası Bakalorya, Diploma Programı) tarafından tanınmakta ve saygı görmektedir.
IB Diploma Programı’na (DP) kayıtlı öğrencilerin, beş ders grubunun her birinden bir ders seçmeleri gerekmektedir: dil ve edebiyat çalışmaları, dil edinimi, bireyler ve toplumlar, fen bilimleri, matematik ve sanat veya önceki gruplardan birinden ek bir ders. Bu yapı, öğrencilerin çeşitli disiplinlerde (Uluslararası Bakalorya, Diploma Programı Müfredatı) kapsamlı, derin ve dengeli bir bilgi edinmelerini sağlar.
Dersler, standart seviye (SL) veya yüksek seviyede (HL) alınabilir. Öğrenciler, yüksek seviyede 240 saati içeren üç ders almak zorundadır; kalan dersler ise 150 saat içeren standart seviyede alınır. Standart seviye dersleri, çeşitli konulara geniş bir bakış açısı sağlarken, yüksek seviye dersleri, öğrencilerin özellikle tutkuyla bağlı oldukları konuları daha derinlemesine keşfetmelerine olanak tanır. Her iki seviye de DP’nin kapsamlı eğitim tasarımı için olmazsa olmazdır. Okulumuzdaki DP öğrencileri İngilizce öğrenim görür ve İngilizce olarak ölçme b-ve değerlendirme süreçlerine katılır.
Konuya özgü öğrenmenin ötesinde, DP, öğrenci deneyimini zenginleştirmek ve daha derin bir katılımı teşvik etmek için tasarlanmış üç temel bileşen içerir:
1-Bitirme Tezi (EE), öğrencinin seçtiği bir dersten belirli bir sorunun odaklanmış bir incelemesi yoluyla bağımsız araştırmayı teşvik eder.
2-Bilgi Kuramı (TOK), öğrencileri bilginin nasıl oluşturulduğu ve anlaşıldığı konusunda eleştirel düşünmeye teşvik ederek disiplinler arası bağlantılar kurmalarına yardımcı olur. Bilgi Kuramı (TOK), DP çekirdeğinin bileşenlerinden biridir ve tüm öğrenciler için zorunludur, bu nedenle Bilgi Kuramı, DP’nin eğitim felsefesinin merkezinde yer alır. Bu ve diğer soruların tartışılmasıyla, öğrenciler kişisel varsayımları hakkında daha fazla farkındalık kazanır ve kültürel bakış açılarının çeşitliliğini ve zenginliğini takdir etme becerisi geliştirirler. İki yıllık ders boyunca Bilgi Kuramı, öğrencileri bilginin yorumlayıcı doğasının, kişisel önyargılar da dahil olmak üzere – bu önyargıların korunup korunmadığı, gözden geçirilip geçirilmediği veya reddedilip reddedilmediği – farkına varmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. (Bu anlamda, sadece öğrenciler değil, aynı zamanda tüm okul topluluğu, bu düşündürücü dersin çıktılarından esas olarak faydalanır.)
Bilgi Kuramı dersi, bir sergi ve Bilgi Kuramı Denemesi ile değerlendirilir.
Bilgi Kuramı (TOK)Sergisi: (950 kelimelik makale), öğrencilerin Bilgi Kuramı’nın çevremizdeki dünyada nasıl tezahür ettiğini inceleyen üç nesneden oluşan bir sergi oluşturmalarını gerektirir. (1. Yıl)
Bilgi Kuramı (TOK) Makalesi (1600 kelime), TOK’taki kavramsal bir konuya odaklanır. Örneğin, öğrencilerden, bilgi üretmek için kullanılan metodolojilerin, yayınlanan makale başlığı istemlerine dayanarak, bu bilginin hangi amaçla kullanılacağına bağlı olduğu iddiasını tartışmaları istenebilir.
3-Yaratıcılık, Aktivite, Hizmet (CAS), öğrencileri yaratıcı ifade, fiziksel aktivite ve toplulukları içinde anlamlı hizmete dahil ederek kişisel gelişimlerini destekler. CAS programı, IB Öğrenen Profili’ndeki değerlerle yakından uyumlu olarak özerkliği, iş birliğini ve düşünmeyi teşvik eder. Üç CAS bileşeni şunlardır:
a. Yaratıcılık: özgün fikirler veya sanatsal ifadeler geliştirmek,
b. Aktivite: sağlıklı bir yaşam tarzını destekleyen fiziksel eylemlerde bulunmak,
c. Hizmet: iş birliğine dayalı çalışmalar yoluyla toplumun ihtiyaçlarına anlamlı bir şekilde katkıda bulunmak.
Bu bileşenler bir araya geldiğinde, IB öğrencilerinin yalnızca akademik olarak değil, aynı zamanda gerçek dünyadaki zorluklarla yüzleşmek üzere kişisel ve etik açıdan da gelişmelerini sağlamaktadır.
IB Diploma Programı sonunda öğrenciler, IB tarafından atanan sınav görevlileri tarafından harici olarak değerlendirilen yazılı sınavlara girerler. Bu final sınavlarına ek olarak, öğrenciler ders boyunca dahili değerlendirme görevlerini tamamlarlar. Bu görevler, okulun öğretmenleri tarafından değerlendirilip IB moderatörleri tarafından incelenir veya doğrudan harici IB sınav görevlilerine (Uluslararası Bakalorya, Değerlendirme ve Sınavlar) sunulur.
Her ders, 7 en yüksek başarıyı temsil edecek şekilde 1’den 7’ye kadar bir ölçekte notlandırılır. Öğrenciler ayrıca, Bilgi Kuramı (TOK) dersi ve Genişletilmiş Deneme (EE) dersindeki performanslarına bağlı olarak üç ek puana kadar kazanabilirler. Tam bir IB diploması alabilmek için öğrencilerin en az 24 puan toplamaları, tüm program bileşenlerinde belirli performans standartlarını karşılamaları ve tüm CAS (Yaratıcılık, Etkinlik, Hizmet) gerekliliklerini başarıyla tamamlamaları gerekir.
Bir öğrencinin alabileceği maksimum puan 45’tir. IB, kriter bazlı bir değerlendirme sistemi kullanır; yani öğrenci çalışmaları, diğer öğrencilerin performansına göre sıralanmak yerine, her dersin hedefleriyle uyumlu, net ve önceden tanımlanmış kriterlere göre değerlendirilir.
Kaynakça:
International Baccalaureate. What Is an IB Education? International Baccalaureate Organization, 2013.
www.ibo.org/globalassets/digital-tookit/brochures/what-is-an-ib-education-en.pdf. Accessed 1 Oct. 2025.
International Baccalaureate. IB Learner Profile. International Baccalaureate Organization, 2013.
www.ibo.org/globalassets/publications/recognition/learnerprofile-en.pdf. Accessed 1 Oct. 2025.
© Copyright 2025 | TED Üsküdar Koleji - Program and Design by CETEKNO